April 27, 2010

Scott Henderson Jazz Chord system


Jazz Guitar Chord System
The essential guide to Jazz Chord Voicings & Substitutions.
Boek
Scott Henderson
Hal Leonard.


Dit boek komt uit de serie van het MI (Musicians Institute). Deze serie is verdeeld in verschillende boeken waaronder de Private lessons series. Hierin krijg je zogenaamd one-on-one les van een van de docenten van dit gerenommeerde instituut.
Dit boek is een unieke methode met meer dan 500 akkoordvoicings. Je leert akkoord functies en de harmonische mogelijkheden beter dan ooit begrijpen. Omkeringen, toevoegingen etc. Je vergroot je harmonische vocabulaire voor begeleiding, compositie en chord-melody spelen. Dit alles via een uniek kleurencoderingssysteem aldus de achterflap.
De reden om dit boek te schrijven was dat er veel dikke akkoord boeken op de markt zijn. Hierin is 90% herhaling . Het gewone F-akkoord wordt bijv. 12 keer getoond in elke positie. Hetzelfde geldt voor F7 etc.
Daarnaast kan een D akkoord met een andere basnoot een totaal andere functie hebben. Bijv Gmaj9 of F13b9 of Em9(11)

Achtergrond theorie.
Elk akkoord heeft een grondtoon terts en kwint. De toevoegingen die je hierbij kunt gebruiken komen uit de toonladder die erbij hoort. De toevoegingen bepalen de kleur. Kies een of meerdere toevoegingen en je krijgt veel variaties van een basisakkoord.
In het eerder genoemde voorbeeld van variaties op het D akkoord gaan we voor het gemak ervan uit dat deze in de tweede positie ligt. De Fis op snaar 1 is de terts van een majeur akkoord. Scott Henderson geeft bij het diagram van dat akkoord in het rood de vermelding 3. Majeur heeft in zijn systeem een rode kleur. Maar ook een rode 7 omdat een fis ook de topnoot is van Gmajeur 9 is.
Ma, mi, sus, dom7, ma7(#5), dom7(alt) dim, min7(b5), mi(maj7) hebben elk hun eigen kleur. Bij de meeste akkoord diagrammen staan 4 of 5 kleur codes. Dat wil zeggen dat elke top noot 4of 5 verschillende functies binnen een akkoord kan hebben.

Tips van Scott:
Oefen de akkoorden in de context van een akkoorden schema of deel ervan. Ga op zoek naar voicings die smooth in elkaar overgaan (Oefen Voice leading in een II-V-I.)
Gebruik het boek bij het componeren of het maken van een chord melody arrangement.
Probeer voicings over te zetten naar andere snaargroepen. Eerst op 1, 2, 3 en 4 en daarna op 2, 3,4 en 5.
Maak je eigen voicings. Pak een voicing uit het boeken verander een noot en kijk wat je vindt.


Dit is duidelijk geen boek voor beginners. Het is een boek voor gevorderde gitaristen die nu eens op een andere manier met akkoorden willen werken. Je wordt gedwongen te denken in termen van intervallen in plaats van grepen. Net als het boek ’The Advancing Guitarist ‘ van Mick Goodrick helpt het en stimuleert het de fantasie. Je blijft puzzelen en zoeken naar mooiere en nieuwere voicings. Of het kleurencoderingssysteem nou zo ideaal is? Het is in elk geval een goede manier om je aan het denken te zetten. Vergelijk het met een kaleidoscoop. Het blijven dezelfde kraaltjes maar door een slagje te draaien veranderd er veel en kan het je nieuwe inzichten verschaffen.’ It’s in the eye of the beholder’ zoals Chick Corea schreef.

No comments:

Post a Comment